Początek
budowy murów miejskich w Toruniu sięga lat sześćdziesiątych XIII wieku.
Bogacące się miasto handlowe i ważny ośrodek wojskowo-administracyjny
państwa krzyżackiego został otoczony systemem ceglanych murów baszt, bram
i fos, z których wiele można oglądać do dzisiaj.
Do
średniowiecznego Starego Miasta Torunia prowadziło 8 bram: od strony
Wisły - Klasztorna, Żeglarska, Łazienna i Mostowa, od wschodu, czyli od
strony Nowego Miasta Torunia - Paulińska i Kotlarska, od zachodu Brama
Starotoruńska (okolice dzisiejszego skrzyżowania ulic Pod Krzywą Wieżą i
Kopernika), a od północy Chełmińska (na wysokości skrzyżowania ul.
Chełmińskiej z Fosą Staromiejską). W systemie murów obronnych starego
Torunia na uwagę zasługuje też kilka baszt obronnych o oryginalnych
nazwach: Koci Łeb, Gołębnik, Monstrancja, a także Krzywa Wieża -
odchylona od pionu o 1,4 m.
Obwarowania
Nowego Miasta Torunia były znacznie skromniejsze - od strony
południowo-wschodniej wznosiły się mury i Brama św. Jakuba, a głównym wjazdem
do miasta od wschodu była Brama św. Katarzyny (skrzyżowanie dzisiejszej
ul. Św. Katarzyny i ul. Szumana).
Do
dzisiaj spośród średniowiecznych, toruńskich bram zachowały się trzy:
Klasztorna - której nazwa pochodzi od nieistniejącego klasztoru i kościoła
p.w. Ducha Św., Brama Żeglarska - Toruń był przez wiele stuleci portem
wiślanym - i Mostowa, upamiętniająca swą nazwą istnienie w tym miejscu
XV-wiecznego, drewnianego mostu na Wiśle, spalonego w 1877 r. Natomiast
bramy Paulińska, Kotlarska, Starotoruńska, Chełmińska, św. Katarzyny i
św. Jakuba zostały wraz z przyległymi murami rozebrane w XIX w.
Drugi
etap fortyfikowania rozpoczął się w 1629 r., kiedy podjęto budowę
nowoczesnych, ziemnych fortyfikacji bastionowych poza ówczesnymi murami
miasta. Dziś łącznie z umocnieniami średniowiecznymi tworzą one tzw.
pierścień wewnętrzny fortyfikacji Torunia, którego pozostałości widać
wśród zieleni miejskiej. Przez blisko trzy wieki umocnienia te stanowiły
główną siłę obronną - były wielokrotnie bronione i zdobywane,
przebudowywane i wzmacniane przez Polaków, Szwedów, Francuzów, Rosjan i
Prusaków. Najbardziej ucierpiały podczas wojen napoleońskich, dlatego od
1818 r. do 1864 r. Prusacy - uznając strategiczne znaczenie twierdzy
nadgranicznej - sukcesywnie je rekonstruowali i rozbudowywali. W tym
okresie powstały m.in.: Fort św. Jakuba przy ul. gen. J. Sowińskiego (ok.
1830), Przyczółek Mostowy (na południe od dzisiejszego Dworca Głównego
PKP – 1824-1840) oraz - w związku z powstaniem linii kolejowej do
Warszawy - Fort Kolejowy (1863).
W kolejnych dziesięcioleciach
liczne wynalazki militarne: proch bezdymny, kruszące materiały wybuchowe,
stalowa lufa gwintowana i działa o wiele większym zasięgu i celności,
wymusiły na projektantach stworzenie nowej koncepcji obronnej. Odstąpiono
od budowy ciągłych obwałowań liniowych na rzecz samodzielnych
<-WSTECZ
DALEJ->