Brama
Mostowa
Zwana
pierwotnie Przewoźną lub Promową. Swą nazwę zawdzięcza przeprawie przez
Wisłę, przy której się znajdowała. Obecną nazwę przyjęła od mostu stałego
zbudowanego w latach 1497-1500 przez Piotra Postilla z Budziszyna. Brama
zbudowana została w 1432 r. przez Hansa Gotlanda (budowniczego wieży przy
farze staromiejskiej). Od innych bram nadwiślańskich różni się
blankowaniem i zaokrąglonymi kształtami dostosowanymi do obrony przed
ogniem artyleryjskim. Oprócz funkcji obronnych służyła głównie do celów
komunikacyjnych i kontrolnych. Na bramie zachowały się metalowe tablice,
na których umieszczono informacje o najwyższych stanach wody na Wiśle od
XVI-XIX w.
Brama
Klasztorna
Jedna
z ośmiu bram, jakie w średniowieczu broniły dostępu na teren Starego
Miasta. Wzniesiona w I połowie XIV w., nadbudowana została w jednej
ćwierci XV wieku w związku z wprowadzeniem i upowszechnieniem się broni
palnej. Nazwę swą zawdzięcza stojącemu tuż przy niej do XVII w., poza
murami miejskimi, klasztorowi Benedyktynek ze szpitalem i kościołem pw.
Ducha Świętego, od którego zwana bywa niekiedy Bramą Świętego Ducha. Jest
to szeroka brama typu flandryjskiego, z umieszczoną w ostrołukowej wnęce podnoszoną
broną, za którą znajdował się otwór zwany kaszownikiem, służący do
rażenia nacierającego wroga po ewentualnym sforsowaniu brony. Za
kaszownikiem znajdowała się właściwa brama z masywnymi wrotami, które od
strony miasta można było dodatkowo wzmocnić belkami wpuszczonymi w
specjalne łożyska w murach bocznych. Od XIX w. po przebudowie i
podwyższeniu brama zaczęła pełnić funkcje mieszkalne.
Brama
Żeglarska
Jedna ze staromiejskich bram
toruńskich wychodzących na nadbrzeże wiślane, zamykająca ulicę o tej
samej nazwie. Zbudowana w połowie XIV w. była kiedyś podobna do
pozostałych bram nadwiślańskich. Z powodu licznych zmian swe pierwotne
elementy zachowała tylko we fragmentach. Znaczenie obronne
DALEJ ->
FLISAK ->
KOŚCIOŁY ->
KRZYWA
WIEŻA->
MURY->
RATUSZ->
ZAMKI->